Egzamin na kategorię A. Plac manewrowy.

Postanowiłem wzbogacić się o prawo jazdy kategorii A. Niestety robię je już rok czasu, nie zdałem 3 razy w zeszłym roku przed sezonem letnim, a później nie miałem czasu, żeby przystąpić kolejny raz. Po trzech nieudanych podejściach wymagane jest odbycie kursu doszkalającego, który powinien trwać 6 h jazd. Zwykle robi się po 2 h więc musiałem przeznaczyć na to 3 dni, no i jeszcze do tego fundusz. Dodatkowo ustalenie egzaminu praktycznego kosztuje. Teraz po pół roku muszę ponowić egzamin teoretyczny.

Moje trzy podejścia kończyły się na placu, nie mogłem przejść tych wszystkich czynności. Może to nerwy, a może to było moje złe podejście do samego egzaminu. Egzamin trzeba zdać, a nie nauczyć się jeździć. Poniżej opiszę jak powinno się wykonać wszystkie czynności egzaminacyjne na placu.

Wymagania wstępne
Przed przystąpieniem do egzaminu należy upewnić się, że zabrało się ze sobą dowód osobisty oraz rękawice. Jeżeli przyjdziemy na egzamin ubrani w krótkie spodenki i t-shirt, to niekoniecznie musi się dla nas odbyć. Kandydat na kierowcę powinien zabezpieczyć we własnym zakresie rękawice i odpowiednie ubranie. Kask oraz ewentualne ochraniacze zostaną udostępnione przez ośrodek ruchu drogowego.

Zanim przystąpimy do egzaminu praktycznego musimy mieć zaliczony egzamin teoretyczny. Komputer wylosuje dla nas 18 pytań teoretycznych. Można mieć maksymalnie dwa błędy. Teorię można zdać także przed egzaminem praktycznym, w innym terminie. Niestety najpierw musimy zaliczyć egzamin teoretyczny, dopiero po otrzymaniu pozytywnego wyniku można udać się do rejestracji zaplanować egzamin praktyczny, co może oddalić się w czasie.

Yamaha YBR 250 – motor egzaminacyjny
Yamaha YBR 250 jako motor egzaminacyjny jest w zupełności wystarczająca. Egzamin nie może nas przygotowywać do konkretnej maszyny, a do jazdy na motorze według przepisów ruchu drogowego oraz odpowiedniego zachowania się w ruchu drogowym. Jednoślad jaki wybierzemy później i tak zmusi nas do ponownej nauki jazdy. Sam motor jest na tyle wygodny i lekki, że nie powinien nikomu sprawić problemów. Prowadzi się go łatwo. Jest uczucie stabilności, a także lekkości manewru. Nie jest to żaden skuter więc jednak trzeba trochę inne zasady kierowania i manewrowania przyjąć. Motor nawet nadaje się dla początkującego kierowcy. Mała prędkość maksymalna może być zniechęcająca, ale przecież w Polsce nie mamy takich dróg, żeby jeździć szybciej, czy to poprzez przepisy czy stan drogi ograniczono nam tą wolność. Warto zauważyć, że motor ma dwa miejsca i jeżeli chcielibyśmy odbyć rekreacyjną wycieczkę poza miasto to można zabrać pasażera. Niestety w związku z tym, że silnik jest dość słaby, to już dla jednej osoby górki powodują, że motor się lekko zaczyna męczyć. Jeżeli nam się nie śpieszy i chcemy poczuć tą przyjemność z rekreacyjnej jazdy, to nawet pojemność 125 ccm wystarczy.

Podstawowe dane motoru
Rodzaj: szosowo-turystyczny
Pojemność: 250 ccm
Rodzaj silnika: czterosuw, rzędowy
Moc: 15 kW / 21 KM
Rodzaj napędu: łańcuch
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Waga: 138 kg
Rama: stalowa
Wysokość siedzenia: 805 mm

Sprawdzenie motoru przed rozpoczęciem jazdy
Przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego, egzaminator poprosi nas o dowód osobisty, w celu sprawdzenia danych osobowych i czy to faktycznie my do egzaminu podchodzimy a nie ktoś inny. Zadania na placu manewrowym zaczynają się od sprawdzenia motoru przed rozpoczęciem jazdy. Egzaminator poinformuje, że komputer wylosował dla nas dwie (i tylko dwie!) rzeczy do sprawdzenia. Jednakże obowiązkowe jest sprawdzenie łańcucha! Niesprawdzenie łańcucha powoduje niezaliczenie czynności. Prób mamy dwie, czyli po drugim cofnięciu przez egzaminatora, niestety egzamin dla nas się kończy.

Czynności, które może nam wylosować komputer (tylko dwie, oprócz łańcucha).

  • Łańcuch.
  • Łańcuch nie jest losowany przez komputer jako czynności do sprawdzenia i jest obowiązkowy. Należy go sprawdzić zawsze. Sprawdzamy go zaraz po sygnale danym przez egzaminatora do rozpoczęcia sprawdzania motoru. Ważne jest to, że jeżeli próba sprawdzania zostanie spalona i egzaminator nas cofnie, to należy czynności wykonać od początku, czyli sprawdzić ponownie łańcuch!

  • Poziom płynu hamulcowego.
  • Poziom płynu hamulcowego sprawdzamy poprzez wyprostowanie motoru i sprawdzamy czy płyn w oczku zbiornika płynu hamulcowego, który znajduje się po prawej stronie kierownicy, jest powyżej kreski (kreska jest to małe, podłużne uwypuklenie obok oczka).

  • Światła postojowe (przednie i tylne).
  • Aby światła postojowe w motorze egzaminacyjnym zaświeciły należy przekręcić kluczyk. Światła postojowe powinny być włączone zaraz po przekręceniu kluczyka na ON. Sprawdzamy światła albo ręką albo po prostu wychylając się i spoglądając czy się świecą.

  • Kierunkowskazy.
  • Kierunkowskazy sprawdzamy ręką, włączmy lewy, sprawdzamy przedni i tylni. Wyłączamy kierunek. Nie przechodząc na drugą stronę, włączamy prawy i także sprawdzamy przedni i tylni. Po sprawdzeniu wyłączamy.

  • Sygnał dźwiękowy.
  • Sygnał dźwiękowy sprawdzić należy poprzez kliknięcie, nie należy za długo przytrzymywać.

  • Światło stop hamulca (przedniego i nożnego).
  • Przechodzimy z prawej strony motoru. Naciskamy dźwignię hamulca przedniego i jednocześnie przykładamy rękę do światła stop, sprawdzając czy się zaświeca mocniej. Sprawdzenie światła stop hamulca nożnego przeprowadzamy w analogiczny sposób naciskając nogą hamulec.

  • Olej.
  • Sprawdzenie poziomu oleju w silniku powinno się odbyć następująco: z prawej strony motoru jest zakręcony wskaźnik, odkręcamy, wysuszamy, delikatnie wkładamy (można zakręcić na jeden gwint) i delikatnie wyciągamy. Poziom oleju odznaczony na wskaźniku powinien być pomiędzy min a max. Generalnie nie wykonuje się tej czynności na egzaminie, ale egzaminator poprosi nas o opisanie tej czynności. YBR ma wskaźnik, który się wykręca, niektóre motory mają oczko, wtedy należy wyprostować motor i sprawdzić wskazanie. olej jest gęstszy jak jest zimny i w takiej sytuacji trzeba chwilę odczekać.

  • Luzy kierownicy.
  • Wsiadamy na motor i wykonujemy kilka gwałtownych ruchów kierownicą, w zakresie do 5 cm.

  • Amortyzator (przedni i tylni).
  • Amortyzator przedni sprawdzamy poprzez zaciągnięcie dźwigni hamulca przedniego i ugięciu widelca. Amortyzator tylni zaś, poprzez ugięcie zawieszenia tylnego ciałem, można lekko poskakać, tak dwa razy.

  • Hamulec (przedni i tylni).
  • Zaciągamy dźwignię hamulca przedniego i próbujemy przepchnąć motor. Następnie naciskamy hamulec nożny i próbujemy odepchnąć się lewą nogą.

  • Światła mijania i drogowe.
  • Aby sprawdzić światła mijania i drogowe należy najpierw odpalić YBR. Automatycznie powinny się zapalić światła mijania (jeżeli przełącznik po lewej stronie kierownicy jest ustawiony w dół – światła mijania). Przystawiamy dłoń do lampy przedniej i przełączamy kilkukrotnie światła, sprawdzając czy się zmieniają.

  • Stan opon.
  • Stan opon można sprawdzić poprzez wizualne sprawdzenie. Motor ma swoją wagę i jak opona się zbytnio rozpłaszcza przy kontakcie z podłożem to znaczy, że jest za mało powietrza. Generalnie czynności egzaminacyjne wymagają od nas działania, a więc lepiej jest chociaż poudawać, że się naciska oponę. Ewentualnie egzaminator może zapytać o stan bieżnika, jak poznać, że opona jest zużyta. Jeżeli górna powierzchnia opony zrówna się ze znacznikiem, który jest gdzieś w którymś z rowków, to znaczy, że opona nadaje się do wymiany.

Czynności po sprawdzeniu motoru
Po sprawdzeniu motoru, należy zdjąć motor ze stopki i przepchać go na odległość około 5 m. Nie trzeba wiedzieć ile to jest dokładnie, linie na placu są wyznaczone albo egzaminator oznajmi kiedy wystarczy.
Po przepchaniu i zaakceptowaniu przez egzaminatora wykonanych czynności, przechodzimy do wykonania manewrów: ósemki i slalomu.

  • Przepchać i postawić.
  • Po sprawdzeniu motoru, ściągamy go ze stopki i przepychamy do przodu. Ważne jest, aby po przepchaniu postawić motor z powrotem na stopkę i odsunąć się. Jeżeli egzaminator da znak do dalszych czynności, to łapiemy motor za kierownicę i ściągamy go ze stopki, a następnie zajmujemy miejsce za kierownicą.

  • Lusterka.
  • Jak już usiądziemy na motorze, zanim odpalimy silnik, musimy sprawdzić lusterka. Należy je ustawić w taki sposób, aby widzieć odpowiednio lewą stronę i część lewego ramienia oraz w drugim lusterku prawą stronę i prawą część ramienia. Nawet jeżeli lusterka są ustawione dobrze, należy dotknąć lusterek, aby egzaminator wiedział, że z nich mamy zamiar skorzystać. Po ustawieniu lusterek można odpalić silnik.

Manewry na placu
Manewrowanie motorem na placu ma na celu sprawdzenie czy kandydat na kierowce utrzymuje odpowiedni balans ciała oraz czy potrafi ruszać i hamować. Sprawdzane jest także zachowanie kierowcy podczas zmiany pasa ruchu.

  • Ruszanie z miejsca.
  • Trzymamy kierownicę obiema rękami. Prawą nogę stawiamy na ziemi. Zaciągamy dźwignie sprzęgła i lewą stopą zmieniamy bieg na pierwszy. Teraz lewą się podpieramy, a prawą stawiamy na stopce. Spoglądamy przez lewe ramię (zaznaczamy ten ruch za każdym razem ruszając, należy dość wyraźnie go wykonać) i powoli odpuszczając sprzęgło ruszamy. Najpierw odpuszczamy sprzęgło powoli i gdy motor zacznie lekko ciągnąć do przodu, to można mu delikatnie dodać gazu. Cały czas kontrolujemy lewą dłonią sprzęgło, aby nie puścić go całkowicie zbyt gwałtownie. Zbyt gwałtowne puszczenie dźwigni może spowodować zgaszenie motoru i utratę próby albo co gorsze, jeżeli wpadniemy w stresową panikę to zwiększymy obroty silnika i motor może wyskoczyć spod nas, a w rezultacie spowodujemy wypadek.

  • Ósemka.
  • Manewr ten jest chyba najbardziej stresującym. Należy wykonać go 5 razy, nie musimy liczyć, egzaminator będzie za nas liczył. Ważne są zasady jakie obowiązują przy wykonaniu ósemki. Nie wolno jeździć po liniach ciągłych, w żadnym wypadku, nawet przy wjeżdżaniu na ósemkę. Podparcie się oznacza utratę próby. Aby sprawnie wykonać tą czynność należy jechać na pierwszym biegu, bez używania gazu. Sprzęgło odpuszczamy całkowicie i motor powinien powolutku sunąć do przodu. Wjeżdżając na ósemkę uważamy, żeby wjechać przez wyznaczone przerywaną linią miejsce do tego przeznaczone. Zaczynając ósemkę od prawej strony należy jechać w jej kierunku (słupki będą po środku osi ósemki, a z naszej lewej), następnie zbliżyć się do słupków i wjeżdżając prawą stroną przez przerywaną linię. Samo jeżdżenie po wyznaczonym torze wykonujemy tak, że przednim kołem jedziemy możliwie blisko zewnętrznej krawędzi. Promień skrętu będzie wtedy największy i motor nie będzie się pochylał do środka okręgów. Na przecięciu pasów (środek ósemki) zmieniamy stronę od razu jadąc przy zewnętrznej krawędzi. Jak egzaminator powie, że już koniec, to dokańczamy aktualną ósemkę i wyjeżdżamy z zachowaniem tych samych zasad co podczas wjeżdżania, czyli wyjeżdżamy przez przerywaną linię. Jeżeli zaczęliśmy od prawej ósemkę to wyjazd będzie po przekątnej, więc powinniśmy automatycznie przejechać przez przerywaną linię. Jak wyjedziemy z ósemki wracamy na linię startu i ustawiamy się do slalomu.

  • Slalom.
  • Na placu jest ustawionych w linii prostej pięć słupków. Jak będziemy wykonywać slalom, to na wysokości słupka należy obejrzeć się przez ramię, lewe lub prawe, jeżeli słupek będzie po naszej lewej to przez lewe, jeżeli po prawej to przez prawe. Po obejrzeniu się możemy przejechać pomiędzy słupkami. Po dojechaniu do ostatniego wykonujemy nawrót. Pomocą może być to, że dwa ostatnie słupki są ustawione w ósemce, więc nawrót będzie wyznaczony liniami ósemki. Po nawrocie, pamiętając cały czas o oglądaniu się przez ramiona, jedziemy drugą rundę slalomu. Po minięciu ostatniego słupka, zatrzymujemy się na linii startu.

  • Zatrzymywanie się.
  • Zatrzymywanie się jest drugą ważną czynnością po ruszaniu. Jeżeli już udało nam się ruszyć i wykonać zadane manewry to należałoby się zatrzymać bezproblemowo. Manewr zatrzymania wykonujemy w momencie, gdy jedziemy motorem prosto, utrzymując go w pionie, inaczej po zatrzymaniu maszyny przewróci się na bok. Jeżeli mamy zamiar się zatrzymać, to naciskamy hamulec ręczny i jednocześnie sprzęgło. Prawa noga wciąż spoczywa na stopce, a lewą się podpieramy po zatrzymaniu. Jak będziemy się zatrzymywać to należy lekko się przechylić na lewą stronę, aby motor nie przechylił się na prawą stronę. Co prawda nie jest to błędem podczas zatrzymywania podeprzeć się prawą nogą, ale lepiej jest wykonać to zgodnie z zaleceniami tak, aby egzaminator nie miał się do czego przyczepić.

  • Równia pochyła.
  • Egzaminator poprosi nas o przejechanie na równię pochyłą. Zatrzymujemy się w wyznaczonym miejscu. Jak przy zatrzymywaniu się, lewą nogą się podpieramy a prawa na stopce. Jednocześnie prawą nogą naciskamy na hamulec nożny. Na znak egzaminatora rozpoczynamy ruszanie. Delikatnie odpuszczamy sprzęgło i jak zaczyna ciągnąć do przodu dodajemy gazu. Ważne jest, aby dodawać delikatnie, stopniowo gazu oraz trochę więcej niż na powierzchni płaskiej. Jednocześnie z dodawaniem gazu odpuszczamy hamulec nożny. Warunkiem zaliczenia tej czynności egzaminacyjnej jest nie cofnięcie się motoru. W zasadach jest to 20 cm, ale motor nie powinien się w ogóle cofnąć do tyłu, aby mieć stuprocentową pewność.

  • Awaryjne hamowanie.
  • Hamowanie awaryjne wykonujemy także na placu. Rozpędzamy motor do 40-50 km/h w linii prostej i na znak egzaminatora rozpoczynamy hamowanie. Naciskamy obydwa hamulce, przedni i nożny, ale nie możemy doprowadzić do zablokowania kół i poślizgu motoru. Motor podczas tego manewru może się jeszcze trochę przetoczyć, ale powinien się zatrzymać na jak najkrótszym odcinku drogi, bez zablokowania kół i poślizgu. Jest to o tyle stresujący manewr, że na placu jest mało miejsca i rozpędzenie się do wymaganej prędkości w ograniczonych warunkach jest denerwujące, dodatkowo wiecznie obserwujące nas oko egzaminatora może potęgować ten stan.

Podsumowanie
Aby zdać egzamin praktyczny na kategorię A musimy zachować zimną krew oraz wykonać wszystkie czynności ‘mechanicznie’. Oznacza to, że nie powinniśmy zbytnio się zastanawiać co i jak, tylko każde zachowanie na motorze powinno się uczyć tak długo, żeby weszło w nawyk i było wykonywane odruchowo. Zdenerwowanie całą sytuacją egzaminu oraz świadomość, że każda pomyłka może przerwać egzamin, może przyczynić się do złego wykonania czynności albo chaotycznych ruchów, co może spowodować coś gorszego niż niezdanie egzaminu – wypadek. Oczywiście o niezdaniu egzaminu nie dowiemy się tego od razu tylko egzaminator poinformuje nas o tym dopiero po powrocie do ośrodka, jeżeli w ogóle uda nam się z niego wyjechać.

Advertisements

2 thoughts on “Egzamin na kategorię A. Plac manewrowy.

  1. wielkie dzięki za te informacje,jestem tuż po kursie i niedługo przystąpię do egzaminu, trochę przeraża mnie ilość szczegółów o których można zapomnieć, ale świat należy do odważnych, pozdrawiam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s