Git czy Mercurial? Oto jest pytanie

Jestem programistą, a raczej czasami coś tam napiszę, więc ludzie nie znający się na rzeczy mnie tak nazywają. Wersjonowanie swojej pracy jest dobrym nawykiem, bo kiedy coś się zepsuje, to łatwo jest wrócić. Nigdy nie przywiązyłem uwagi do tego zagadnienia, ale ostatnio postanowiłem nabrać dobrego nawyku i zacząć korzystać z tych dobrodziejstw.

Oczywiście wybrałem DVCS, dlatego, że pozwalają na offlinową pracę. Nie jestem super mobilny, nie przemieszczam się często, a jeżeli nawet to raczej czytam gazetkę albo książkę, jeżeli jadę pociągiem na przykład. Powód dla czego odrzuciłem scentralizowane systemy jest taki, że lubię raczej nowe rzeczy i nie lubię czekać. Moje projekty nie będą duże więc na pewno się zmieszczą na darmowym hostingu.

Wybrałem dwa najpopularniejsze, zdecentralizowane systemy kontroli wersji: git i mercurial. Oba miałem już przyjemność używać. Są do siebie podobne, więc korzystanie z nich jest dość proste. Dla obu można znaleźć darmowy hosting projektów. Dla git to gitHUB, a dla mercuriala BitBucket. Hosting google jak dobrze pamiętam to także umożliwia wybranie jednego z dwóch.

Pytanie teraz, który wybrać?
Na pewno interesuje mnie darmowy hosting, nie mam zamiaru zarabiać na moich projektach jak na razie, raczej hobbystycznie podchodzę do tego. Z drugiej jednak strony, chciałbym mieć możliwość repozytoriów prywatnych, bo czasami projekt jeszcze nie dorósł do tego, żeby go pokazywać światu. Nie znam rozmiaru powierzchni dyskowej jaki jest mi potrzebny, nie mam jakoś doświadczenia w liczeniu tego. Wiadomo, jak zaczne świrować i pchać wszystko tam, to i binarki wejdą, ale po co komu binarki? Chyba, że to będzie jakaś dokumentacja, screenym, pdfy i inne.

Założyłem sobie na obu konta, wypróbuje i zobaczę, który mi bardziej pasuje. Jeszcze tylko muszę się podszkolić z korzystania. Pomocne mogą być linki:

gitHUB: https://github.com/
BitBucket: https://bitbucket.org/
proGIT: http://progit.org/book/
Mercurial: http://mercurial.selenic.com/wiki/Tutorial

Leave a Reply

