Wi-fi – ciąg dalszy

Poczytałem trochę i pogooglowałem. Znalazłem informację jak wygląda sprawa łączenia się z siecią w Ubuntu i podobnych. Używają NetworkManagera i nakładek graficznych, typu KNetworkManager. Problemów z tym jest kilka.

Po pierwsze sieć uruchamia się dopiero po zalogowaniu, a nie w trakcie bootowania systemu. Po drugie, zauważyłem, że graficzna nakładka, której używam czasami potrzebuje zaachęty do działania, trzeba poczekać kilka chwil, aby się uruchomiła. Po trzecie od czasu do czasu ta graficzna nakładka ma jąką dziką fazę i twierdzi, że DCOP-server nie działa i nie może się z nim połączyć, co w cale nie jest prawdą.

Ze względu na to, że jak na razie jest to jedyny sposób na łączenie się z sieciami, który mam aktualnie skonfigurowany i działający, to zaczyna mnie to drażnić. Szukałem rozwiązania jakby tu kontrolować NetworkManagera (demon w tle) z konsoli, ale nic w sumie nie znalazłem, nie wiem jak to jest zmontowane i z tego co czytałem to właśnie do kontroli tego demona wykorzystuje się GUI.

W moim poprzednim poście zapisałem szkielet skryptu do ręcznego sterowania siecią. Na początek trzeba mieć jakąś konfigurację sieci. Ja łączę się z siecią wi-fi z szyfrowanie WPA-PSK/WPA2-PSK, czyli mogę WPA i WPA2 ustawić u siebie na lapie. Do tego celu użyjemy wpa_supplicanta (jak nie ma to trzeba zainstalować, ja miałem).

/etc/wpa_supplicant.conf:

ap_scan=1
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
   ssid="SSID"
   scan_ssid=0
   proto=WPA
   key_mgmt=WPA-PSK
   psk="tajny klucz"
   pairwise=TKIP
   group=TKIP
}

Dobra jest konfiguracja to teraz start sieci. Następującymi komendami zrobimy co trzeba:

ifconfig eth0 down // wyłączenie sieci przewodowej
ifconfig wlan0 down // wyłączenie sieci bezprzewodowej
dhclient -r wlan0 // zwolnienie adresu ip
ifconfig wlan0 up // podniesienie interfejsu wlan0


// łączenie się z siecią wi-fi
wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf &
dhclient wlan0 // pobieranie adresu ip

Jeżeli po ostatniej linijce otrzymamy dobry adres ip i będzie można spingować jakiegoś hosta w sieci, to znaczy, że połączenie działa. U mnie to działało chwilę, do pierwszego restartu, a potem coś zaczęło szwankować, później znowu zaczęło i teraz testuję.

Leave a Reply

