Brother DCP-357C

Posiadam drukarkę Canon i320, działa dobrze, jest to drukarka atramentowa, kolorowa, ja używam jedynie czarnego, żeby drukować prace, dokumenty. Zainstalowałem ją za pomocą małego trika na linuksie i cieszyłem się do momentu, aż nie zachciało mi się użyć jakiejś linuksowej czcionki. Drukowanie czcionek innych niż ta drukarka rozpoznaje kończyło się wydrukowaniem czcionki szeryfowej “Times New Roman” (prawdopodobnie albo coś w tym stylu). Na początku nie przeszkadzało mi to, ale jak chciałem zrobić ładnie sformatowany tekst, to nie mogłem i moja praca szła na marne.

Postanowiłem kupić nową drukarkę. Ale czemu tylko drukarkę? Nie jestem profesjonalistą, nie jestem wymagającym użytkowinikiem, nie jestem także skłonny wydawać wiele na materiały eksploatacyjne. Postanowiłem kupić urządzenie wielofunkcyjne firmy Brother, DCP-357C. Tusze do niego nie są drogie, jakość druku nie jest powalająca, ale jak dla mnie wystarczy, skaner, jak to w urządzeniach wielofunkcyjnych nie jest mega mocny, mnie to wystarczy, przecież nie mam zamiaru robić skanów o powiększeniu mikroskopu. To urządzenie przyciągnęło moją uwagę także dlatego, że w ofercie było napisane, że działa pod systemem Linux. Na stronie producenta i w necie także znalazłem infomację, że działa dobrze. Kupiłem, pan kurier przywiózł i … i nic.

Przez pierwsze trzy dni nie mogłem ruszyć z miejsca. Nie dało rady zainstalować. Producent udostępniał paczki rpm i deb. Ani tego, ani tego nie używam więc zonk. Na kompie stacjonarnym mam Ubuntu i po trzech dniach postanowiłem zainstalować urządzenie tam, bo liczba infomacji pozytywnych, że drukarka chodzi pod tym distro, była największa. Na forach pisali o jednej paczce, a u mnie skończyło się na pięciu. Ale zainstalowanie na ubuntu mało co dało, bo przecież nie tam ma chodzić tylko na moim Gentoo.

A więc rozpakowałem paczki deb i przekopiowałem pliki, porobiłem symlinki i zainstalowałem w cupsie. Musiałem także zrobić taki mały trik, żeby wykonać wyrównanie papieru, bo druk był obcinany z góry. Ustawianie papieru w cupsie nic nie dało, a okazało się, że trza z brotherowego skryptu bezpośrednio wywołać ustawienie rozmiaru papieru. Teraz działa i drukuję całkiem nieźle.

A zrobiłem to tak.

Przygotowałem paczki, żeby ktoś nie musiał się męczyć z wyszukiwaniem plików. Niestety nie są to paczki “rozpakuj i zadziała”, zawierają one tylko pliki potrzebne, i tu uwaga, do uruchomienia z pewnością DCP-357C (chodzi o paczkę z rozpakowanymi plikami, paczka z debami zawiera pliki do większej ilości urządzeń), co do reszty nie mam pojęcia, ale wydaje mi się, że ta metoda też zadziała.

Paczki:

http://chomikuj.pl/quatre/Dokumenty/Linux/brother-dcp353c-driver.tar.bz2

http://chomikuj.pl/quatre/Dokumenty/Linux/brother-dcp-353c-deb-pack.tar.bz2

Daję dwie paczki, jedna z plikami już rozpakowanymi, a druga z paczkami z Ubuntu. Jeżeli komuś nie zadziała to z tych plików co ja już rozpakowałem, to może samodzielnie rozpakować z debów i później tylko zrobić symlinki.

Symlinki:

/usr/libexec/cups/filter/brlpdwrapperdcp353c -> /usr/lib/cups/filter/brlpdwrapperdcp353c

Wyrównanie papieru (wykonać jako root):

brprintconf_dcp353c -pt A4

Może nie jest to najlepszy sposób, ale nie znalazłem nic lepszego w necie. Co do skanera to jeszcze nie udało mi się go uruchomić. Narazie nie potrzebuję go tak bardzo, a do tego ten model posiada złącze USB, dzięki któremu mogę skanować bezpośrednio na pendraive lub kartę pamięci z aparatu.

Leave a Reply

