Dysk SATA

Posiadam laptopa z dyskiem SATA, wcześniej miałem jądro 2.6.20 i wszytko było dobrze, dysk był wykrywany przez Gentoo jako SATA i wpisy w /etc/fstab były typu /dev/sda. Kiedy przesiadłem się na wersję jądra 2.6.23, to doznałem szoku, bo mój dysk już nie był wykrywany jako SATA tylko jako zwykły dysk ATA.

Pozmieniałem wpisy w /etc/fstab, niby wszystko zaczęło chodzić, ale system był strasznie niestbilny i wieszał się. Dysk szalał jak opętany, ciągle tylko”chrupał”, a odczyt i zapis trwały wieczność. Wróciłem do starego jądra i zacząłem grzebać w konfiguracji i szukać w Internecie rozwiązania mojego problemu. Po dłuższym poszukiwaniu znalazłem odpowiedź na jednym z linuksowych forów.

Sprawa wygląda następująco. Sterowniki ATA do dysku gryzą się lekko z tymi
od SATA i wygrywają te od ATA. Rozwiązanie jest dość proste, wystarczy tak skonfigurować jądro:


Device Drivers --->
ATA/ATAPI/MFM/RLL support --->
<*> Enhanced IDE/MFM/RLL disk/cdrom/tape/floppy support
[ ] Support for SATA (deprecated; conflicts with libata SATA driver)
< > Include IDE/ATA-2 DISK support
<*> Include IDE/ATAPI CDROM support
[*] PCI IDE chipset support
[*] Generic PCI bus-master DMA support
[*] Enable DMA only for disks

Odznaczamy także wszystkie sterowniki ATA. W sekcji dotyczącej SATA ustawiamy odpowiedni dla siebie sterownik. Po skompilowaniu i zainstalowaniu jądra wszystko powinno działać jak należy.

Jeżeli ktoś potrzebowałby zobaczyć moją konfigurację kernela to kliknąć config.

Leave a Reply

